armband

Waiwais omtalade konsthantverk.

Waiwaifolket säljer konsthantverk via Regnskogsföreningen

Under besöket av waiwaihövding Eliseu Waiwai i oktober 2018 hade han med sig hantverk som waiwaikvinnor gjort ute i byarna för försäljning. Smyckena är sådana som de själva använder, vilket ni också kan se närmare i boken om dem själva som ni hittar här (på portugisiska, med fina bilder). Boken heter "Etnozoneamento Trombetas-mapuera e Nhamunda-mapuera" och är ett flera arbeten där vår samarbetspartner Ecam har stöttat folk i att ta fram information om sitt folk och sitt sätt att se på världen. Det är med andra ord folkens egna analys av sin situation, och mycket värd att läsa.

Bilderna här intill visar hur de använder sina smycken. De som är till försäljning har dock inga fjädrar eller andra djurprodukter, eftersom det är förbjudet att sälja.

armband2

Waiwai gör smycken med både frön, glaspärlor och fjädrar.

Det är främst kvinnorna som utvecklar och producerar konsthantverk, och om ni köper något så går hela summan oavkortad direkt till denna kvinna. De är inte många, och vi/Ecam kan följa hantverket tillbaka till producenten. Det är inte mycket pengar i sig, men bidrar till att köpa salt eller någon annan basvara. Det är den enda inkomst som waiwaifolket har idag, men de planerar börja sälja sin omtalade peppar framöver.

Vi har nu ett antal halsband och armband samt en väska som söker nya ägare. Priserna ser ni under respektive bild.

bild2

Halsband av frön med papegojmotiv: stor och mellanstorlek 100 kr,

liten 60 kr. Armband 50 kr.

För att köpa, kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. för att se om just det du vill ha finns kvar. Betalningen går till samma konto som medlemsavgiften, se här, med texten ”smycken” alternativt ”smycken och medlem”.

Utöver priset tillkommer porto.

Scrolla ned hela vägen för att se alla bilder!

bild1

Väska ca 20 cm bred 250 kr, halsband 100 kr. De två till höger har

krokodil- eller sköldpaddsmotiv (material en typ av kokosnöt).

bild4

Halsband av glaspärlor - de mindre 100 kr, jaguaren 250 kr och

det tredje från vänster 200 kr.

bild3

Halsband av glaspärlor 200 kr, örhängen (obs endast ett av varje)

50 kr.

bild6

Armband av glaspärlor 60 kr.

bild5

Armband av glaspärlor 60 kr.